Salo MC

Keskustelufoorumi
Tänään on 19.09.2020, 05:10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 02.08.2006, 14:53 
Poissa
Kerhon jäsen

Liittynyt: 22.10.2004, 12:17
Viestit: 742
Paikkakunta: Salo City
Eräänä sunnuntaiaamuna lähdettiin kiertämään Eurooppaa Baltian kautta. Matkan kokonaiskesto oli suunniteltu 3 viikoksi ja yksi niistä vietetään Unkarissa pienessä Torvajin kylässä varatussa talossa.

Niinpä lähdettiin Helsingistä nopealla NordicJetLinellä Tallinnan puolelle. Kaikki ok mopojen sitomisesta palveluun saakka. Ekana päivänä ajeltiin halki Viron Tarton maantietä ja pyrittiin kiertämään Pärnun ja Riikan välinen tietyömaa. No, onnistuttiin siinä, mutta jouduttiin nk. ojasta allikkoon tietyömaineen ja kiertoteineen.

Eka yö vietettiin itse asiassa keskellä ei mitään olevassa hotellissa jossain Riikan lähistöllä ja aamulla taas jatkettiin. Hotellissa oli hyvä henkilökunta ja kun muita asiakkaita ei ollut riitti henkilökuntaa joka lähtöön ;-) Niin, aamulla lähdettiin kohti Slovakiaa.´Helteisessä säässä oli ihan kiva reissata ja tiet olivat (jos ei ota keskeneräisiä osuuksia) kaiken kaikkiaan mukavia ajettavia mutkineen ja suorineen. Slovakiasta bongattiin vuoren rinteellä oleva hotelli mukavuuksineen ja näköaloineen. Aamulla kuitenkin oli karu totuus edessä ja kiertotietä pitkin vuoren rinnettä Trial-ajotyyliin alas ihmisten ilmoille. Kyllä siinä meikäläiselläkin kieli keskellä suuta oli ja pystyssä pysyminen oli suorastaan ihme. Yksi seurueestamme joutui rotkon reunalle moponsa kanssa, kun auto tuli sillä tiellä vastaan, eikä mahdollisuutta väistämiseen yksinkertaisesti ollut. Onneksi siitä selvittiin pelkällä säikähdyksellä.

Matka jatkui ilman moottoriteitten huristamista; kauniita kiharaisia vuoristoteitä painettiin mennä rauhalliseen tahtiin. Ihasteltiin maisemia, mutta taukoja ei pidetty paljoakaan. Vain tankkaus ja rööki - siinä se tauko.

Vielä yksi yö matkalla Unkariin ja se vietettiin myös jossain vähän syrjäisemmässä hotellissa. Palvelukulttuuri on todellakin erilaista kuin on Suomessa tottunut. Siis parempaa ja ystävällisempää.

Keskiviikkoiltana saavuttiinkin sitten jo määränpäähämme Torvajiin illan jo hämärtyessä. Talo on vanha maatila ja karjatila. Remonttia päärakennukseen on tehty ja suihkutilat ja keittiö aivan mahtavasti toimivia. Naapurit ystävällisiä vanhempia ihmisiä ja me olimmekin aikamoinen nähtävyys 370 hengen maalaiskylässä moottoripyörinemme. Tuntui välillä, että olemme oikea nähtävyys, mutta mukavaa sekin oli. Meitä siis oli matkassa mukana Pekka ja Minä, Auli ja Timo sekä kerhon ulkopuolisena Päivi Koskelta.

Viiden hengen porukka tuntui välillä turhan isolta ja hieman eri ajatusmaailmaakin oli ajomatkojen pituuksissa sekä taukojen pitämisissä. Budapestin ruuhkassa pujoteltiin rekkojen välistä parin tunnin ajan. Sää oli sillä hetkellä lähemmäs 40 lämpöastetta ja voitte vain kuvitella mitä ajovaatteitten sisällä oli... sitä jonotusta ei taida ihan hevillä unohtaa. Pyörtyminen oli lähellä, mopojen kuumeneminen sammumiseen asti taisi myös olla lähellä sekä saamarinmoinen jano koko ajan. Vähän paniikkitunnelmaa taisi jo liipata... mutta sitkeä pujottelu saavutti lopputuloksen päästä Balatonia kohti ja määränpäätä. Kyllä maistui tsekkiläinen ollut kun mopot oli saatu parkkiin pihamaalle.

Viikko siinä vierähti asuessamme kylässä; tehtiin päivämatkoja kuka mihinkin. Auli, Timo ja Päivi lähtivät bongailemaan maita Prätkätaival-korttiinsa, mutta minä ja Pekka otimme loman loman kannalta ja lepäilimme ja teimme joitakin parinsadan kilsan Unkarin tutustumisajeluita, kuten Balatonin ympäri ja ystävyyskaupungissa (Nagykaniza) käydessä. Vaikka tykkäänkin ajamisesta, niin loma on lomaa ja juuri niin paljon ajan, kun se tuntuu kivalta. Hampaat irvessä ajaminen koko kuuman päivän´ei oo mun juttuni.

Viikon yhteisasustamisen jälkeen tiemme porukassa erkanivat - me lähdimme kohti slovakiaa ja tsekkejä ...saksan ja tanskan kautta ruotsiin ja laivalla suomeen. Muu ryhmä lähti kohti Italiaa. Joten jatko kertomuksestani on pelkästään Eijan ja Pekan menoa kuvaavaa. Niin, lähdimme siis Slovakiaan ja Tsekkeihin - telttaa ei ollut edes mukana, joten aloimme aina bongailla sopivaa yöpymispaikkaa iltapäivän kuumuudessa, jotta pystyisimme nauttimaan myös olemisesta paikan päällä.

Tsekeissä viihdyimme kolmen päivän verran, eikä varmasti ollut viimeinen kerta siellä. Ihanat vuoristomaisemat hyvine teineen tekivät vaikutuksen niin ekakertalaiselle Pekalla kuin minulle itsellenikin. Nyt kun olimme kahdestaan, oli aikaa pysähdellä valokuvia ottamaan ja vaan istumaan ja ihastelemaan. Ryhmässä matkustaminen on mukavaa, mutta joskus vaikeaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Joten näistä kaksistaan matkatuista kilometreistä tuli juuri "meille sopivia kilometrimääriä taukoineen päivineen". Yöpaikkojen saaminen oli helppoa ja myöskin molempien toiveita oli helppo toteuttaa.

Saksan halki Tanskaan kesti sekin pari päivää, koska halusimme viettää Gottbusissa aikaa. Pieni, kaunis kaupunki itäisessä Saksassa. Sieltä siirryimme pohjoiseen osaan ja sieltä sitten Puttgardenin kautta Tanskaan. Yövyimme Puttgardenin sataman lähellä olevassa kylässä gasthausissa, mistä ei mitään moitteen sijaa myöskään löytynyt.

Hotellien hintatasot olivat siinä 40-90 Euron välillä/yö riippuen maasta. Korkeatasoisessa hotellissa Ruotsissa oli kallein huone ja sekin 90 Euroa/yö hienoine aamupaloineen ja kartanolliseen tyyliin. Hotelli sijaitsi Götan kanaalin vieressä lähellä vierasvenesatamaa. Se oli viimeinen yösijamme reissussa hotellissa ja sen halusimme tehdä ikimuistoiseksi ;-)

Kaiken kaikkiaan reissu oli siis hyvä, sateeton ja antoisa . Ajamisen huipennus oli Ison Beltin sillan ylittäminen. Tunnelia ensin 4 kilsaa ja sitten siltaa pitkin aikast kovassa tuulessa. Muutaman kerran tuli mieleen, etteikö sitä nyt lyhyemmäksi ole voitu tehdä ... mutta huikea kokemus 20 Euron hinnalla kannattaa käydä kokemassa. Kilsoja tuli pikkasen vajaa 6000 ja bensaa kului useita tankillisia. keskikulutus oli siinä 5 l/100 molemmin puolin niin Banditilla kuin Viragollakin. Bensan hinta keskimäärin joka maassa Euron paikkeilla, joten ei se enää niin halpaa ole missään maassa ja varmasti nousee tämän eu-jäsenyyden myötä jatkuvasti.

Ensi kesän reissua on jo mietitty, josko Saksaan RR-ajoihin ja sieltä Tsekkeihin kiertelemään ja takaisin viikon parin kuluttua lähdöstä. Näinhän ne kesäsuunnitelmat syntyvät pikkuhiljaa.

Valokuviakin tulee aikanaan sivuillemme, mutta kestää jonkin aikaa ennenkuin saan niitä vähän paikallistettua ja nimettyä.

Matkaterveisin Eija Seppälä
ps. nää oli vain Eijan ajatuksia, joten en uskalla kenenkään muun nimeä laittaa alle

_________________
"Sitä saa, mitä tilaa ... " ja matka jatkuu ...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01.09.2006, 14:29 
Poissa
Kerhon jäsen

Liittynyt: 30.01.2006, 12:40
Viestit: 291
Tässä team Auli, Timo & Päksy matkakertomus. lisää myöhemmin kuvien kanssa.

Alkumatka meni tosiaan, niinkuin Eija tuossa kirjoittelikin. Mitä nyt pari yöpymistä Puolassa oli unohtunut :-) ja perillä Torvaj:ssa olimme Torstaina. Perjantai menikin lähinnä pyykin pesussa ja lähiseutuihin tutustuessa. Kylä oli tosiaankin pieni, vain yksi baari ja kauppa jonka aukioloajoista emme saaneet viikon aikana tolkkua. Käytännössä lähin kauppa oli Tabin kylässä, n. 6 km päässä. Majapaikkamme oli pienoinen pettymys lähinnä sijaintinsa vuoksi, tämä tosin oli tiedossa jo etukäteen.

Launtai-aamuna lähdimme kohti Kroatiaa. Pienen kartanlukuvirheen seurauksena haimme hieman vauhtia Slovenian puolelta. Päätimme menomatkan ajaa motaria pitkin jotta pääsisimme ajoissa perille. Kroatiassa moottoritiet ovat todella hyväkuntoisia ja maksullisia (Zagrebin - Rijeka, väli n. 200 km maksoi n. 7 egeä/mopo). Iltapäivällä olimmekin jo Kroatian rannikolla ja päätimme ajaa yöksi KRK:n saarelle. Yövyimme camping alueella Adrian meren rannalla upeissa maisemissa.

Aamulla matka jatkui Kroatian rannikkoa alaspäin Senj:iin asti, jossa käännyimme sisämaahan päin ja Bosnia-Herzegovinaan. Ajelimme pieniä teitä kohti Unkaria ja perillä Torvaj:ssa olimme pimeän jo laskeuduttua ja Pekkaa ja Eijaa ei näy missään. Olivat menneet naapuriin katsomaan jalkapallon MM-finaalia ja tulivat kämpille puolen yön jälkeen kuuluvasti Italian voitosta liikuttuneina :-).

Maanantaina kävimme Aulin kanssa Balatonin kierroksella Päksyn jäädessä lepäilemään edellisen matkan rasituksista.

Tiistai lepopäivä ja valmistautumista Unkarista poistumiseen.

Keskiviikko-aamuna siis kamat kasaan, tuhti aamiainen ja baanalle kohti Sloveniaa. Pari tuntia ajeltuamme saimme koko reissun ainoan sadekuuron niskaamme. Rankka ukkoskuuro kesti onneksi vain vartin.
Itävallan puolella ohjat otti taas Tomtom Rider, jonka opastuksella ajelimme upeita mutkateitä, joilla tavallisen kartan kanssa suunnistaminen olisi ollut todella hankalaa. Tomppa opasti meidät yöksi campingiin Itävallan ja Slovenian rajan tuntumaan Itävallan puolelle.

Torstaina matka jatkui etelään kohti Italiaa ja odotettuja Dolomiitteja. Upeita mutkateitä, hieno sää, tuhansia kanssamotoristeja: Mitä muuta voi motoristi enää toivoa. Yöpaikka löytyi Olympia campingistä Cortina D'Ampezzon laitamilta. Yöllä kauhea ukonilma, onneksi teltta piti veden ulkopuolella.

Perjantaina vielä muutamat upeat mutkatiet Dolomiiteilla ja sitten kohti Itävaltaa. Yöpaikaksi valitsimme Tomppa ehdotuksista Campingin Lienz:in kaupungin liepeiltä järven rannasta.

Lauantai aamu valkeni jälleen kerran aurinkoisena ja suuntasimme kohti vuoria. Grossclockner Hochalpenstrasse (http://www.grossglockner.at/) on nimensä veroinen ja korkein kohta on 2571 metrin korkeudessa. Tien vieressä vielä paikoitellen lunta. Kerrassaan upea mutkatie, joka tosin on maksullinen (17 euroa). Yöksi tuttuun campingiin Zell am Seehen, Zeller järven rantaan. Illalla reissun parhaat pizzat ja ilotulituksen ihmettelyä.

Sunnuntaina jätimme Alpit haikein mielin ja suuntasimme kohti Tsekkiä. Tie vei Ceske Budejoviceen, alkuperäisen Budweiserin kauniiseen kotikaupunkiin. Hetken torilla pähkäiltyämme aloitimme kyselykierroksen läheisissä hotelleissa ja heti ensimmäisellä tärppäsi. Pyörät saimme lukkojen taakse alakerran varastohuoneeseen, jonne oli aamupalan aikana saapunut melkoinen tavaralähetys ja kun saimme pyörät ulos jo oli paikallinen virkaintoinen poliisi meitä torumassa ja poistamassa jalkakäytävältä.

Olimme jo ennen reissua päättäneet, että Tsekissä vierailemme Kutna Horan kuulussa Luukirkossa.Niinpä maanantaina Tompalle Kutna Horan koordinaatit ja kaupunki löytyikin helposti, mutta koska meillä ollut ko. kirkon osoitetta jouduimme hetken aikaa kyselemään tietä paikallisilta. Luukirkko (www.kostnice.cz) on todella vaikuttava kokemus, suosittelemme jos liikutte sielläpäin. Kutna Horasta matka jatkui kohti Puolaa, koska olimme päättäneet välttää Saksaa mahdollisimman paljon edullisempien elinkustannusten takia. Yön vietimme hotellissa Bolkow:ssa.

Tiistaina ajelimme vielä tovin Puolan puolella kunnes siirryimme Saksan puolelle ja kohti Berliiniä. Berliinissä bongasimme paikallisen Hard Rock Cafeen ja pakollisen paitaostoksen jälkeen suunta kohti Giga Louisia. Molempiin paikkoihin Tomppa meidät kiltisti opasti, tosin suurkaupungin keskustassa liikkuminen yli 30 asteen helteessä ei mopovarusteissa ole niitä kaikkein hauskimpia kokemuksia. Tällä kertaa ei kuitenkaan tarvinnut harrastaa line splittingiä kuten Budapestissä ja ulos kaupungista selvittiin hienosti. Päätimme ajaa vielä hetken matkaa kohti Rostockia ja sitten katsella sopivaa campingia yöksi. Camping löytyi ja mikä parasta järvi oli taas kerran aivan rannassa joten ei kun leiri pystyyn ja sitten uimaan.

Keskiviikkona matka jatkui kohti Puttgardenia mukavia pikkuteitä Tompan ohjaamana. Puttgardenista lautalla yli Tanskan puolelle. Iso Beltin sillan ylitimme tyynessä säässä ja 17 euron maksulla pääsimme Ruotsin puolelle. Yövyimme 'hostellissa' Åstorpissa.

Torstaina viimeinen etappi kohti Tukholmaa ja ajan tappamista lounaan merkeissä vajaan sadan kilometrin päässä. Satamassa olimme hyvissä ajoin n. klo 18 ja Eija ja Pekkakin saapuivat satamaan samoihin aikoihin. Muutaman tunnin odottelun jälkeen pääsimme laivaan, mopot liinoilla kiinni, kamat hyttiin ja baariin parille oluelle. Aamulla tuhdin aamupalan jälkeen Turusta Saloon ja kotona tavaroiden purku ja pyykin pesuun. Kaiken kaikkiaan taas kerran hieno reissu josta jää muisteltavaa pitkäksi aikaa. 7000 kilometriä tuli kokonaismatkaksi.

Muutama huomio/vinkki vastaavaa ryhmämatkaa suunnitteleville:

Itä-eurooppa on vielä edullinen. Majoitus löytyy yleensä hintahaarukasta 10 - 25 euroa per nuppi. Bensa maksaa n. euron per litra, meillä koko reissun keskihinta 1,18 eur /l.
Englannilla ei aina pärjää, Saksalla tulee toimeen hieman paremmin.
Campingeissä hinnat vaihtelivat 6 - 13 euroa / nuppi.
Kuten Eija tuossa totesi on ryhmämatkailu haastavaa. Siksipä kannattaa ETUKÄTEEN sopia yhdessä ryhmän kanssa mitä kukakin reissulta haluaa. Näin vältytään yllätyksiltä matkan varrella ja ei tule kellekkään paha mieli.
Keskinopeus muualla kuin autobaanalla jää yllättävän alhaiseksi. 50 - 60 km/h on aivan normaalia, ja tuo kannattaa pitää mielessä päivämatkoja suunnitellessa.
Tankkausvälit yleensä vaihtelevat nopeuden ja tiestön mukaan, niinpä kannattaa sopia miten toimitaan kun joku haluaa tankille.

Kypäräpuhelimet (PMR) olisivat aivan ehdoton juttu ryhmässä ajellessa. Olisi niin paljon helpompaa kun jokainen voisi kertoa jos pissittää tai on nälkä tjm. on huonosti. PMR-puhelimet mennevät hankintalistalle viimeistään ensi kesäksi, olisiko kimppatilauksen paikka?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com